Постинг
27.04.2007 08:48 -
МИНИАТЮРНА ДЪРВОРЕЗБА НА НАПРЕСТОЛНИ КРЪСТОВЕ И ЕНКОЛПИЙ
Автор: vasko7799
Категория: Хоби
Прочетен: 18242 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 30.11.2007 16:30
Прочетен: 18242 Коментари: 1 Гласове:
2
Последна промяна: 30.11.2007 16:30
Произведенията на миниатюрната църковна дърворезба от 17-18 век очертават значението и мястото на това изкуство, слабо проучено днес, през епохата на Османското владичество на Балканите и Българското Възраждане. Като неделима част от религиозния ритуал и ансамбъла на късносредновековния храм,миниатюрната дърворезба се развива самостоятелно, но паралелно с монументалната живопист и дърворезба. Тя продължава в оригинален вид пластичните традиции, развива чисто култови, специфични, идейни и художествени принципи, отбелязва следващия нов и по-висок етап на пластичната култура в областа на миниатюрата. Този етап се изразява преди всичко в по-демократичния характер на това изкуство, не така бляскаво и маниерно, като релефа върху слонова кост. Майсторството, което влагат известни и неизвестни миниатюристи върху малката форма на напрестолните кръстове,енколпий и миниатюрни икони демонстрира художествените достойнства и постижения на това изкуство, все още малко познато популяризирано. При съприкосновение с това изкуство човек навлиза в един по друг свят. Дърворезбата омайва с магнетична сила и въздейства върху сетивата и чуствата на хората.
Кръстът е геометризиан вариант на дървото на живота, същевременно с обединение на човека и дървото на живота. Кръстът е универсалният символ на единството между живота и смърта и символизира безсмъртието, плодородието,духа и материята в тяхното единение.
Творби с изключително финна и рядка изработка в сбирките на национален музей "Рилски манастир" в България, допълват и осветляват развитието на културните традиции на това изкуство. Именно в Рилския манастир е бил създаден, станалият отдавна прочут напрестолен кръст на монаха Рафаил, работел над кръста 12 г./от 1790г. до 1802г./, както е отбелязано на поставката.Трудът до самозабрава е владеел сърцето на-
монаха - художник.Такова било общуването на отшелника с Всевишния. Тази работа може да бъде опреличена само с християнския подвиг.Това е единственото му дело,което е стигнало до нас. Известно е, че след завършването на кръста той е ослепял.
Напрестолните кръстовете ,които аз съм изработил са с двустранна миниатюрна дърворезба върху тяло от круша или орех и с вградени миниатюри от чишмир.Това са съвременни уникати,за изработката на които ми бяха нужни години и чиято цена варира от 2000 евро и нагоре.-
Напрестолен кръст №1 е най-голям и е интересен не само за колекционери, но и за ценители и познавачи на това изкуство.По подобие
на първия съм изработил и вторият- приблизително същите размери и материали,но с по-различна структура.Най-малък е напрестолен кръст №3, изработен изцяло от орехово дърво, с многобройни орнаменти и фигури.-
Кръстът е геометризиан вариант на дървото на живота, същевременно с обединение на човека и дървото на живота. Кръстът е универсалният символ на единството между живота и смърта и символизира безсмъртието, плодородието,духа и материята в тяхното единение.
Творби с изключително финна и рядка изработка в сбирките на национален музей "Рилски манастир" в България, допълват и осветляват развитието на културните традиции на това изкуство. Именно в Рилския манастир е бил създаден, станалият отдавна прочут напрестолен кръст на монаха Рафаил, работел над кръста 12 г./от 1790г. до 1802г./, както е отбелязано на поставката.Трудът до самозабрава е владеел сърцето на-
монаха - художник.Такова било общуването на отшелника с Всевишния. Тази работа може да бъде опреличена само с християнския подвиг.Това е единственото му дело,което е стигнало до нас. Известно е, че след завършването на кръста той е ослепял.
Напрестолните кръстовете ,които аз съм изработил са с двустранна миниатюрна дърворезба върху тяло от круша или орех и с вградени миниатюри от чишмир.Това са съвременни уникати,за изработката на които ми бяха нужни години и чиято цена варира от 2000 евро и нагоре.-
Напрестолен кръст №1 е най-голям и е интересен не само за колекционери, но и за ценители и познавачи на това изкуство.По подобие
на първия съм изработил и вторият- приблизително същите размери и материали,но с по-различна структура.Най-малък е напрестолен кръст №3, изработен изцяло от орехово дърво, с многобройни орнаменти и фигури.-