Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.04.2023 14:47 - ПО ПОВОД 130 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА ЕЛИСАВЕТА БАГРЯНА
Автор: rosiela Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1963 Коментари: 18 Гласове:
6

Последна промяна: 30.04.2023 14:48

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Поетесата е родена на 29 април 1893 година и почина в старчески дом на 23 март 1991 година, когато аз бях на 33 години. Не я познавах лично и само съм я слушала по БНР. Не съм и очаквала, че един от най- известните наши поети - сонетисти д.ф.н. Йордан Ватев ще сравни моята поезия с нейната в двата тома монографии, които написа за моята поезия.
Сетих се за тази годишнина повече заради него. Той се познаваше с Елисавета Багряна приживе. Йордан Ватев / 1933 - 2004/. Тези две монографии за мене са свещени, заедно с всичките му рецензии за моята поезия и не само негови. Въпреки че аз имам откраднати книги и съм ви разказвала за това, от македонски поет и от бивша уредничка на Литературния музей в София, това, което онаследих от Ватев не може да се открадне никога.
Нищо не мога да кажа за нея като човек, защото не съм я познавала. Като стара софиянка знам, че тя живееше на ул. "Неофит Рилски" в центъра на столицата. Бившият й мъж, с когото тя се развежда като млада и родителите му са били съседи на моите баба и дядо.
Преди да се запознае с Багряна, той е ухажвал настоятелно красивата ми майка, но тя е била с него само в приятелски отношения. Любомир Шапкарев дойде на мои представяния на монографиите в Столична библиотека, подарих му книгите и поприказвахме много любезно. Той също почина.
На тези събития беше поканен от Христо Белчев, перфектен директор на Столична библиотека. Тогава присъства и Йордан Ватев. Много благодаря за жеста на големия наш поет, за мен такъв жест дойде неочаквано и много искрено от негова страна.
Ще се въздържа от мнение за живота на Елисавета Багряна по разкази на други хора и слухове, все пак тя е призната на световно ниво наша поетеса. Само ще кажа, че Ватев я уважаваше.
Поезията й остава като оригинално звучене и досега, като много добро единство на художествена форма и съдържание. Мир на душите на всички и светъл им път отвъд!


Росица КОПУКОВА



Гласувай:
6



Следващ постинг
Предишен постинг

1. kvg55 - rosiela,
30.04.2023 17:34
Гледам филмите по БНТ–то за нея.
Иначе поезията й не ми е позната.
цитирай
2. vencivaleri1951 - Може да си софиянка, но не си"стара софиянка"
30.04.2023 20:43
И хляб , и хайвер има още в теб!
И аз имам спомени от Багряна, конфузен последният.
Познаваха се с баба/неправилната/ ми, щяли да учителстват заедно в София, но Багряна се отказва да е повече учител. Бях я виждал един , два пъти като дете.
Аз познавам баба си като готвачка и по късно в администрацията на Балкан турист
И Багряна беше дошла при баба вкъщи да я помоли да и препоръча персонал са някакъв неин юбилей-подтекстът беше -ела ми организирай сервиса на празненството. Беше ми донесла на мен шоколад, макар, аз да не бях вече по шоколада. На мен любим поет ми е Вапцаров, а знаеш приказките за Вапцаров и Багряна и Борис трети. Не взех шоколада , а почти избягах на мансардата. Жената си отиде-повече не стъпи в нас Шоколадът седмици стоя на масичката-да ми" вади очите" След доста време стигнах сам до убеждението , че едва ли е истина, а и да не е харесвала Вапцаров едва ли това е повлияло на монарха, още повече, че присъдата е перфектна.
Въпреки всичко, не мога да я чета-"вината и е останала в мен"!
цитирай
3. rosiela - Благодаря, но съм трето поколение все пак в София. Хубаво,че разказа спомени.
30.04.2023 21:20
vencivaleri1951 написа:
И хляб , и хайвер има още в теб!
И аз имам спомени от Багряна, конфузен последният.
Познаваха се с баба/неправилната/ ми, щяли да учителстват заедно в София, но Багряна се отказва да е повече учител. Бях я виждал един , два пъти като дете.
Аз познавам баба си като готвачка и по късно в администрацията на Балкан турист
И Багряна беше дошла при баба вкъщи да я помоли да и препоръча персонал са някакъв неин юбилей-подтекстът беше -ела ми организирай сервиса на празненството. Беше ми донесла на мен шоколад, макар, аз да не бях вече по шоколада. На мен любим поет ми е Вапцаров, а знаеш приказките за Вапцаров и Багряна и Борис трети. Не взех шоколада , а почти избягах на мансардата. Жената си отиде-повече не стъпи в нас Шоколадът седмици стоя на масичката-да ми" вади очите" След доста време стигнах сам до убеждението , че едва ли е истина, а и да не е харесвала Вапцаров едва ли това е повлияло на монарха, още повече, че присъдата е перфектна.
Въпреки всичко, не мога да я чета-"вината и е останала в мен"!

цитирай
4. missana - Елисавета Багряна е добра българска поетеса и дълголетница. Мир на праха й!
30.04.2023 21:27
Една от хубавите й стихосбирки е озаглавена "Звезда на моряка". Чест ти прави, Роси, че си написала този материал в нейна памет. От него научих неща, които не знаех. Едно петно върху репутацията на Багряна е известният случай с Никола Вапцаров, когато й е поискано мнение за творчеството му. Тя е държала живота на този поет в ръцете си, но от суета не го е пожалила. Заради това винаги ще имам едно наум за нея.
цитирай
5. rosiela - Благодаря ти сърдечно, Младене.
30.04.2023 21:41
Кимала е нещо там, уж е потвърдила, че е известен, но нищо не е зависело от нея. Купих една достоверна книга и четох делото и много факти за дейността , подривната, на Вапцаров и др. Бил е набелязан и пожертван, заедно с още 6 души,мисля, под натиска на Хитлер и негов представител в България. Просто е било проформа всичко, уж да се спази закона.
Младен Исаев са го измъкнали например, Вапцаров не са го пожалили други.
Тя е пионка.
цитирай
6. raders - Една от хубавите й стихосбирки е ...
30.04.2023 21:54
missana написа:
Една от хубавите й стихосбирки е озаглавена "Звезда на моряка". Чест ти прави, Роси, че си написала този материал в нейна памет. От него научих неща, които не знаех. Едно петно върху репутацията на Багряна е известният случай с Никола Вапцаров, когато й е поискано мнение за творчеството му. Тя е държала живота на този поет в ръцете си, но от суета не го е пожалила. Заради това винаги ще имам едно наум за нея.


Малко е смешно да се твърди, че от нея е зависел животът на Вапцаров. То е все едно някой да разправя, че от тебе е зависел животът на Христос.
цитирай
7. rosiela - Така се знаеше,но истината е друга.
30.04.2023 21:57
Аз например слушах на една сбирка колко гневна срещу Багряна е била майката на Вапцаров, баба Елена. Разказваха жени от Банско.
Като прочетох книгата, имаше участие и адвокат в нея, всичко ми стана ясно.
цитирай
8. rosiela - Това не я виня.
30.04.2023 21:59
По - интересно е друго - как от една пришълка в София,напуснала дома си, останала сама, аджеба, се е сдобила с тристаен апартамент на пъпа на София и вила в Бояна?!
Но за това се мълчи на макс.
цитирай
9. rosiela - А пропо,
30.04.2023 22:02
тук присъства и внучка й Елисавета Шапкарева, което хич не ме вълнува. Грам няма от таланта на баба си в поезията, но ми се беше обидила защо съм я наричала "Лизочка". Ами така са я наричали в цяла София на галено бе, Шапкарче. Внучка си, пък не знаеш.
цитирай
10. missana - Вапцаров е бил участник в група за подривна дейност.
30.04.2023 22:32
Това наистина е основната причина за екзекцията му. Но ако Багряна беше заявила пред царя, че Вапцаров има голям поетичен талант, можеха да заменят присъдата му с доживотна такава. В този случай той нямаше да умре.
цитирай
11. rosiela - Младене,
30.04.2023 22:55
може би, ама надали?
цитирай
12. rosiela - Слушах сега клипа за Багряна и старчоците в Столична библиотека,
30.04.2023 22:59
то Анжито Димчева най- млада, то Надя Попова или лудото Наде, главен редактор на "Словото днес", се тресе от тикове от глава до пети и е направо за лечение в болница.
Вариант на Марин Кадиев, фюрера,лъжеакадемика.
Чудя се тези хора не се ли виждат как изглеждат? И няма ли по-нормални за замяна на откачалките сред писателите, принципно казано?!
Какви съюзи с тези ненормални?
цитирай
13. missana - Съюзяват се в съюзи най-вече посредствените.
01.05.2023 00:11
Днес всички тези съюзи са пълни с творческа немощ и са гротескови. Приличат ми на старчески домове за хора с напреднала деменция.
цитирай
14. rosiela - Имаш право!И на кандидати за Психото!
01.05.2023 08:14
missana написа:
Днес всички тези съюзи са пълни с творческа немощ и са гротескови. Приличат ми на старчески домове за хора с напреднала деменция.

цитирай
15. raders - Днес всички тези съюзи са пълни с ...
01.05.2023 09:36
missana написа:
Днес всички тези съюзи са пълни с творческа немощ и са гротескови. Приличат ми на старчески домове за хора с напреднала деменция.


:) Със сигурност е така. Но хората се събират в повечето случаи да пийнат заедно и да развържат клюката. Не е в това проблемът.

цитирай
16. rosiela - Разбирам,
01.05.2023 09:43
но това не променя положението и нивото.
цитирай
17. elenkokoschkov - Бащата на Вапцаров е бил личен приятел на Царя и не си е мръднал пръста!
03.05.2023 13:25
rosiela написа:
Аз например слушах на една сбирка колко гневна срещу Багряна е била майката на Вапцаров, баба Елена. Разказваха жени от Банско.
Като прочетох книгата, имаше участие и адвокат в нея, всичко ми стана ясно.

цитирай
18. rosiela - Имаш право!
03.05.2023 14:19
Вярно е.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: rosiela
Категория: Поезия
Прочетен: 6700085
Постинги: 5073
Коментари: 24033
Гласове: 9813
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930